​​​​Brief:
The scientific council was established in King Saud bin Abdulaziz University for Health Sciences based on Article No. 28 of the system and regulations of higher education and university. Since its establishment, the scientific council has been committed for its role in applying tasks stipulated in the system of higher education and university. As a recommendation to appoint and promote faculty members in university. In addition, to encourage scientific research, authorship, translation, and publication.
Vision:
Leadership and excellence in sponsoring scientific affairs for faculty members in the university by providing an excellent academic environment that cares in improving them.
Mission:
Supervising for developing academic and scientific criteria in university and concentrating on research’s quality in order to contribute for raising university’s level
Objectives:
  • Improving internal efficiency and working on achieving the highest level of quality in the scientific council performance.
  • Developing regulations and regimes regarding scientific affairs for faculty members.
  • Working on activating related regulations and disciplines of the scientific council to contribute for raising the quality of the scientific research.
  • Encouraging the scientific research, authorship, translation, publications.
Committees
The subcommittee of the Scientific Council
Committee’s task:
  1. Verifying from applicant’s documents for promotion to associate professor and ensuring all requirements of the promotions are met.
  2. Choosing the reviewers to evaluate and follow up the scientific research for promotion then send those researches for them.
  3. Reviewing the reviewers’ reports and submit them to the scientific council to recommend or not for the promotion.
  4. Reviewing submitted books for the scientific research and ensuring for matching all the requirement and terms of the scientific research.
  5. Submitting the books to the reviewers for evaluations.
  6. A recommendation for approval for the scientific research or not after examining reviewers’ reports.
Attachments:
  1. Regulation of promotion
  2. Regulation of the scientific research
  3. Regulation of academic sabbatical
The Permanent Committee for Disbursing Excellent Rewards of Saudis and others of equivalents
Committee’s tasks:
  1. Receiving requests of disbursing excellent rewards and ensuring of matching the requirements and terms.
  2. A recommendation to disbursing the excellent rewards or not upon the regulations.
  3. Submitting the recommendations to the President of KSAU-HS after getting approving from the committee.
Attachments:
  1. Regulation of Disbursing Excellent Rewards
  2. The Mechanism for applying for the disbursing excellent rewards,
  3. Disbursing request form
The Standing Committee to study the extension of faculty members’ services of Saudis and others of equivalents:
Committee’s tasks:
  1. Reviewing request of extension of faculty members’ services
  2. A recommendation to extend Saudi faculty members or nor upon the regulations.
  3. Submitting the recommendations to the President of KSAU-HS after getting approving from the committee.
Attachments:
  1. Regulation of the extension of faculty members’ services
​​​
نبذه:
تم إنشاء المجلس العلمي في جامعة الملك سعود بن عبد العزيز للعلوم الصحية بناءً على المادة الثامنة والعشرون من نظام مجلس التعليم العالي والجامعات ولوائحه. ومنذ إنشائه، يلتزم المجلس العلمي بدورة في تطبيق المهام المنصوص عليها في نظام مجلس التعليم العالي والجامعات، وذلك التوصية بتعيين وترقية أعضاء هيئة التدريس بالجامعة، بالإضافة إلى تشجيع البحث العلمي والتأليف والترجمة والنشر.


الرؤية:
الريادة والتميز في رعاية الشؤون العلمية لأعضاء هيئة التدريس بالجامعة بتوفير بيئة اكاديمية متميزة تهتم بتطويرهم

الرسالة:
الإشراف على تطوير المعايير الأكاديمية والعلمية بالجامعة والتركيز على الجودة البحثية للإسهام في رفع مستوى الجامعة.
الأهداف:
  • تحسين الكفاءة الداخلية والعمل على تحقيق أعلى مستويات الجودة في أداء المجلس العلمي.
  • تطوير اللوائح والأنظمة المتعلقة بالشؤون العلمية لأعضاء هيئة التدريس.
  • العمل على تفعيل اللوائح والضوابط ذات العلاقة للمساهمة في رفع مستوى جودة البحث العلمي.
  • تشجيع البحث العلمي والتأليف والترجمة والنشر.



اللجان
اللجنة الفرعية للمجلس العلمي
مهام اللجنة:
  1. التحقق من أوراق المتقدم للترقية إلى درجة أستاذ مشارك/ أستاذ والتأكد من استيفاء شروط وضوابط الترقيات.
  2. اختيار محكمين لتقويم البحوث العلمية المقدمة للترقية ومن ثم إرسال البحوث لهم ومتابعتهم.
  3. مراجعة تقارير المحكمين ومن ثم الرفع للمجلس العلمي بالتوصية او بعدم التوصية على الترقية.
  4. مراجعة الكتب المقدمة للنشر العلمي والتحقق من استيفاءها للشروط والضوابط الخاصة بالنشر العلمي
  5. إرسال الكتب للمحكمين لتقويمها
  6. التوصية بالموافقة على النشر العلمي او عدمها بعد النظر في تقارير المحكمين.
  7. النظر في طلبات التفرغ العلمي



المرفقات :
  1. لوائح الترقيات
  2. لوائح النشر العلمي
  3. لوائح التفرغ العلمي
اللجنة الدائمة لصرف بدل مكافأة التميز السعوديين ومن في حكمهم
مهام اللجنة:
  1. استقبال طلبات صرف بدل مكافأة التميز والتأكد من استيفاءها للشروط والضوابط
  2. التوصية بصرف بدل مكافأة التميز من عدم التصرف حسب الأنظمة.
  3. رفع التوصيات لرئيس الجامعة بعد الموافقة عليها من قبل اللجنة.



المرفقات:
  1. لوائح صرف بدل مكافأة التميز
  2. آلية التقديم على صرف بدل مكافأة التميز
  3. نموذج طلب الصرف

لجنة تمديد خدمة أعضاء هيئة التدريس السعوديين ومن في حكمهم
مهام اللجنة:
  1. استعراض طلبات تمديد خدمة أعضاء هيئة التدريس للسعوديين والتأكد من استيفاءها للشروط والضوابط
  2. التوصية بتمديد خدمة أعضاء هيئة التدريس للسعوديين أو عدمه حسب الأنظمة.
  3. رفع التوصيات لرئيس الجامعة بعد الموافقة عليها من قبل اللجنة.

المرفقات:
  1. لوائح تمديد خدمة أعضاء هيئة التدريس